Language
For web-03439-2

Struktur og orden

Jan Fraga

Jan Fraga har vært en sentral del av Identum helt siden han startet i 2013. Som en av våre mest erfarne eksperter jobber han daglig med implementering, infrastruktur og support. Har du vært kunde hos oss en stund, er sjansen stor for at du har snakket med ham. Med en bakgrunn fra IT-drift i banksektoren, har Jan en dyp teknisk forståelse og en rolig, metodisk tilnærming som kundene våre setter stor pris på.

Vi tok en prat med Jan om alt fra struktur og reglers betydning i IT-sikkerhet til en av hans store lidenskaper: komplekse brettspill med historisk fokus.

Jan Fraga

Hei Jan! Du har vært en del av Identum-reisen helt siden 2013. Hva gjorde du før du kom til oss?

Hei! Før Identum jobbet jeg i Handelsbanken. Det er en svensk bank, og der var stikkordet alltid ‘Ordning och Reda’ (Struktur og orden). Det er en filosofi jeg har tatt med meg videre. Det handler om å ha struktur og kontroll, noe som er helt sentralt i den jobben vi gjør i dag.

Jeg kom til Identum da selskapet var helt i startgropen. Jeg fikk muligheten til å jobbe hjemmefra, og ble forespeilet en lavere arbeidsbelastning enn jeg hadde i banken. Men det viste seg raskt at det ikke ble mindre å gjøre, det har bare blitt mer og mer. Men det har vært en utrolig spennende reise!

Du har lang fartstid fra IT-drift og infrastruktur. Hva opplever du er den største hverdagsendringen for kundene våre når de tar i bruk Identum?

Det jeg alltid sier til kundene, er at når Identum sine løsninger har blitt implementert, skal IT-avdelingen kun måtte forholde seg til avvik. De skal ikke lenger bruke tid på å manuelt skape kontoer eller vanlig onboarding og offboarding. Alt dette skal skje automatisk!

Den virkelige verdien ligger i at vi frigjør ressurser. Når IT-avdelingen slipper de repetitive rutineoppgavene, får de plutselig kapasitet til å jobbe med innovasjon og mer proaktivt sikkerhetsarbeid, som blir viktigere og viktigere for hver dag som går.

Board game, rock and roll and big smiles in the office

Apropos sikkerhet, det landskapet har endret seg enormt. Før hadde man brannmuren som et fort, men nå jobber jo folk fra hvor som helst.

Helt riktig. Arbeidsplassen din er ikke lenger kontrollert på samme måte som den var før pandemien. Før hadde du serveren på huset og en fysisk brannmur. Nå er alle mobile.

Derfor mener vi det er viktig å bygge sikkerhetslaget ditt på toppen av de digitale identitetene. Det å opprette en konto i dag er mye mer komplisert enn før, nettopp fordi du må ta høyde for et helt nytt trusselbilde.

Vi har hørt at du er en lidenskapelig brettspiller. Da snakker vi ikke Ludo, men komplekse strategispill som f.eks Path of Glory?

Haha, det stemmer. Jeg elsker komplekse spill som handler om Første verdenskrig, Napoleonskrigene og romertiden. Det er min store hobby.

Og det er en klar parallell til Identity and Access Management (IAM). Våre produkter handler om regler og automasjon. I disse spillene, som i IAM, må vi sette opp regler som skal forklare og styre en kompleks virkelighet. Når vi setter opp lisensiering eller gruppemedlemskap for en kunde, er målet at vi skal vite at den nyansatte får akkurat de tilgangene som trengs for å utføre jobben, basert på reglene vi har definert.

Det vi gjør handler om regler og struktur. Vi setter opp regler som skal forklare og styre en kompleks virkelighet, akkurat som i et avansert brettspill.

Jan Fraga

+1D6 Brukerstøtte

Jan Fraga Profile Picture (blue)

Hva med de IT-avdelingene som har basert seg på egne, internt kodede løsninger? Vi har jo sett det vi kaller for "Erik-effekten". Hva skjer når den ene personen som har bygget alt, slutter?

Det er en stor del av jobben vår. Vi hjelper kundene å rydde opp i gammelt ‘groms’ (rot). IT-avdelinger har gjerne en 30-40 år lang historie, og det ligger ofte igjen gamle kontoer som ingen tør å røre. Det utgjør en sikkerhetsrisiko og må fikses.

Vår jobb er å si at Identum sin struktur nå er fasiten. Løsningen henter data fra kildesystemet, som oftest HR, og det blir sannheten man jobber utifra. Vi leverer ikke unødvendig kompliserte løsninger, men vi leverer et utrolig fleksibelt og levende produkt. Vi gir kunden en verktøykasse som de selv kan bruke til å bygge videre og klatre på automasjonskurven.

Colleagues playing a board game with arrows in a quiver

Du jobber jo mye med support i tillegg til implementering. Hva vil du si er Identums aller største styrke?

Det er uten tvil serviceinnstillingen vår. Når jeg var ung jobbet jeg som kelner og jobbet i servicebransjen i 11 år. Selv om jeg i dag er IT-spesialist og ofte nyter tilværelsen på hjemmekontor i ‘bunkeren’ min, er kjernen i jobben den samme. Jeg jobber fremdeles med å yte god service til mennesker og gi dem det de trenger.

Du kan ha verdens beste produkt, men om du ikke klarer å levere det med et smil og yte god service når kunden faktisk trenger hjelp, så kommer de ikke tilbake. Den takknemligheten vi opplever fra kunder når vi har løst en sak for dem raskt og effektivt, den er helt uvurderlig.

Jeg er overbevist om at en stor del av oppskriften på suksessen vår er nettopp det: menneskene som leverer produktet, og den høye servicegraden vi alltid streber etter å ha.